The International Journal of Screendance

Este artículo está disponible en Español. / This article is available in English


*** ESPAÑOL ***

Acercándose el comienzo del año escolar, ¡aprovecho para traeros un poco de material de investigación! Pero no os preocupéis, ¡no os voy a poner deberes! (risas)

Hace unos años, descubrí un sitio web muy interesante para leer sobre la danza para la pantalla (screendance) -incluso si no ha sido hasta ahora que no he empezado a leerlo).

Hoy os presento el The International Journal of Screendance (IJSD).

Probablemente, mucha gente que estudie o haya trabajado con screendance sabe sobre este sitio web, o quizás incluso están participando en él. Sin embargo, si estás empezando ahora o no sabías sobre ello, ¡bienvenido/a!

The International Journal of Screendance

Traducido significa “El Diario Internacional de la Danza para la Pantalla”.

Utilizando sus propias palabras (traducidas por mí):

The International Journal of Screendance es un diario internacional llevado por artistas explorando el campo de la danza para la pantalla. Es el primer diario académico completamente dedicado a este área creciente de práctica mundial interdisciplinar. The International Journal of Screendance se compromete a una crítica rigurosa centrada en metodologías preexistentes y por articular de los campos de la danza, performance, arte visual, cine y artes mediales, dibujando en sus prácticas, tecnologías, teorías y filosofías. El Journal proporciona un nuevo marco a través del cual la screendance es examinada en el contexto de debates contemporáneos y culturales sobre la interdisciplinaridad, la agencia artístic, la teoría como práctica, y prácticas de comisariado.

Afortunadamente para nosotros, todos los diarios publicados (conjunto de artículos) hasta ahora están disponibles en la red de manera gratuita (sea para leer directamente en HTML como para descargar en PDF). Como está pensado en ser leído internacionalmente, todos los textos están en inglés (por eso soy tan lenta leyendo). Debo admitir que el sitio web no es muy intuitivo y bonito, es sólo práctico; en el post de cada publicación, tenéis que hacer clic en  “Table of Contents” (Tabla de Contenidos) para acceder a los artículos o el diario entero.

Pienso que no es fácil encontrat textos o masterclasses sobre danza para la pantalla, especialmente en España o en español. Pero, los con los latinoamericanos y su buena consideración de la danza y la videodanza, podemos encontrar algún texto en español en la red. Incluso encontré este texto de Susana Temperley en el The International Journal of Screendance.

The Center of Screendance

La “institución” o departamento principal a cargo de este diario es el The Center of Screendance (Centro de Screendance), que antes del 2012 se llamaba Screendance Network (Red de Screendance)

Los miembros principales que llevan adelante este proyecto son Claudia Kappenberg, Sarah Whatley, Douglas Rosenberg, Harmony Bench, Ann Cooper-Albright, Marisa Zanotti y Simon Ellis.

Su intención es “crear un foro de investigación para discusiones y debates críticos sobre la danza para la pantalla”. Invitan a académicos a escribir sobre el tema y hacen cada año una llamada abierta a escritos.

Mi opinión y experiencia

Este proyecto y esta red me han introducido a la danza para la pantalla de una manera teórica y me estoy descubriendo puntos de vista de este género que no sabía. También, he visto que todavía me queda mucho por aprender y me ha motivado a seguir adelante con este blog.

Por un lado, a veces se me hace difícil leer textos tan académicos y con tantas palabras formales y técnicas. Si pierdo alguna, siento como que ya no entiendo nada. Obviamente, porque todo esto está a un alto nivel de estudios, los escritores tienen que utilizar palabras muy precisas. También he encontrado que no coincido con todo lo que dicen o que el tema que tocan no es de mi principal interés (¡pero quizás para ti sí!). Muchas veces, me siento estresada y lo único que quiero es crear un proyecto de cinedanza, empezar a producirlo y grabarlo, sin pensar mucho por qué escojo el screendance para expresar mi idea. Sólo quiero crear historias, no analizar el género a través de texto o vídeo.

Por otro lado, algunos conceptos que he leído de los textos de Douglas Rosenberg, por ejemplo, me han abierto a otras posibilidades y me han mostrado la pantalla puede ser un espacio muy interesante para trabajar con danza.

Espero que estoy pueda ayudaros tanto como a mí ahora.

.


*** ENGLISH ***

As we approach the start of the school year, I bring you here some research material! But do not worry, I won’t give you homework! (Laughs)

Years ago, I discovered a very interesting website for reading about screendance (even if until now, I haven’t completely read it myself).

Today I present you The International Journal of Screendance (IJSD).

Probably, a lot of people that have studied or worked with screendance know about this website, or maybe they are even participating in it. However, if you are starting now or you didn’t know, welcome!

The International Journal of Screendance

In their own words:

The International Journal of Screendance is an international, artist-led journal exploring the field of Screendance. It is the first-ever scholarly journal wholly dedicated to this growing area of worldwide interdisciplinary practice. The International Journal of Screendance will engage in rigorous critique grounded in both pre-existing and yet to be articulated methodologies from the fields of dance, performance, visual art, cinema and media arts, drawing on their practices, technologies, theories and philosophies. The Journal will provide a new frame through which Screendance will be examined in the context of contemporary cultural debates about interdisciplinarity, artistic agency, practice as theory, and curatorial practices.

Fortunately for you, all the journals (collections of articles) published until now are freely available online (HTML reading or PDF download). Since it is meant to be read internationally, all the texts are in English (that is the reason I am reading through it so slowly). The website is not specially intuitive or fancy, it is just practical; in the article of each issue, you have to click on “Table of Contents” to read the publication.

Generally, I feel that it is not easy to find texts in Spanish or masterclasses in Spain about screendance (though with all the Latin-American people and their good consideration of dance and screendance, it is possible to find some texts in Spanish on the net). In this case, though, I have found this text in Spanish by Susana Temperley in The International Journal of Screendance.

The Center of Screendance

The main “institution” or department in charge of this journal is the The Center of Screendance, which before 2012 was named Screendance Network.

The main scholars and participating members who carry the project forward are Claudia Kappenberg, Sarah Whatley, Douglas Rosenberg, Harmony Bench, Ann Cooper-Albright, Marisa Zanotti and Simon Ellis.

Their intention is “to create a research forum for critical debate and publication on screendance“. They invite scholars to write about the subject and they do open calls for papers for the journal.

My opinion and experience

This project and network introduced me in a theoretical way to the screendance and made me discover points of view about this genre that I was missing. Also, it showed me how much I need still to learn and “pushed” me to continue this blog.

On the one hand, sometimes it is hard to read texts that are academic, with plenty of formal and technical words. If I miss one word, I feel like I do not understand anything any more. This is natural because these texts are of high level studies, where people have to be very precise with their words. I have found too that I do not always agree with them or they talk about something that it is not my main subject of interest (but it may be for you!). Plenty of times, I feel stressed with the papers and what I want it is just to create a dancefilm project, to start producing it and filming it, without thinking too much about why am I using the screen or why did I choose screendance to express my idea. I just want to create stories, not to analyse the genre through text or video.

On the other hand, some concepts that I have read in Douglas Rosenberg’s texts, for example, opened my mind to other possibilities and showed me that the screen is a very interesting space to work with dance.

I hope this can help you as it is helping me now.

Advertisements

Dime

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s