Mr. Gaga

This article is available in English / Este artículo está disponible en Español.

[ENGLISH]

Taking advantage of the cinema program of 9th Dance Festival of Gdańsk in the Klub Zak (Poland), I went to the screening of the documentary film “Mr. Gaga“.

I have some friends abroad that recommended me this film, but unfortunately, I couldn’t find it on the Spanish cinemas… Because this film has never been released in Spain.

So since I had the opportunity to watch it and in the big screen, I bought a ticket.

Mr. Gaga

Ohad Naharin is an Israeli contemporary dancer, choreographer and dance company artistic director.

During the time he was directing and teaching at the Batsheva Company, he developed Gaga, a movement language and pedagogy that nowadays characterizes​ Israeli contemporary dance.

A practice that resists codification and emphasizes the practitioner’s somatic experience, Gaga is importantly labeled a movement language rather than a movement “technique”. Many have noted that Gaga classes consist of a teacher leading dancers through an improvisational practice that is based around of a series of images described by the teacher. Naharin explains that such a practice is meant to provide a framework or a “safety net” for the dancers to use to “move beyond familiar limits”. The descriptions that are used to guide the dancers through the improvisation are intended to help the dancer initiate and express movement in unique ways from parts of the body that tend to be ignored in other dance techniques.

— Wikipedia

The documentary

This film has been launched for first time in 2015, in Jerusalem Film Festival. Generally, all of its releases in different countries have been in film festivals until now. So far this year 2017, it has been released in some countries as USA, Poland, Canada, Brazil and Finland. In Spain, it has not been released yet.

In a 90 minutes film, the Heymann brothers’ production shows us the career of this choreographer: his beginnings and his continuation in the dance world.

From my point of view, I liked the film and I recommend to watch it. However, I think there are some events that maybe have been exaggerated and the final is a bit abrupt. Anyway, Naharin’s voice makes you keep your attention on the screen and the dance classes and moving images are very interesting.
.
.

[ESPAÑOL]

Aprovechando el programa de cine que propone la 9a edición del Festival de Danza de Gdańsk en el Klub Zak (Polonia), he ido a la proyección del documental “Mr. Gaga“.

Tengo algunos amigos fuera que me han recomendado esta película pero, desafortunadamente, no pude encontrarla en los cines españoles… Porque nunca se ha estrenado en España.

Así que como tenía la oportunidad de ir y verla en la gran pantalla, compré un billete.

Mr. Gaga

Ohad Naharin es un bailarín contemporáneo israelí, coreógrafo y director artístico de una compañía de danza.

Durante el tiempo que estuvo dirigiendo y enseñando en la compañía Batsheva, desarrolló Gaga, un lenguaje de movimiento y pedagogía que hoy en día caracteriza la danza contemporánea israelí.

Una práctica que resiste la codificación y enfatiza una experiencia somatica a quien lo practica. Gaga es significativamente etiquetado como lenguaje de movimiento más que como “técnica”. Muchos han notado que las clases de Gaga consisten en que el profesor dirija a los bailarines a través de una práctica de improvisación basada en imágenes descritas por el profesor. Naharin explica que este tipo de práctica está pensada para proveer un contexto o una “red segura” para los bailarines “moverse más allá de límites familiares”. Las descripciones usadas para guiar a los bailarines tienen intención de ayudarles a iniciarse y expresar movimiento de manera única de partes de su cuerpo que tienen tendencia a ser ignoradas en otras técnicas de danza.

–Traducción de Wikipedia

El documental

La película fue estrenada en 2015, en el Festival de Cine de Jerusalem. Generalmente, todos los estrenos que ha tenido en diferentes países hasta ahora han sido en festivales de cine. Este año 2017, ha sido estrenada en algunos países de Estados Unidos, Polonia, Canadá, Brasil y Finlandia por ahora. En España no se ha estrenado todavía.

En 90 minutos, la producción de los Hermanos Heymann nos enseña la carrera de este coreógrafo: sus inicios y su continuación en el mundo de la danza.

Desde mi punto de vista, el documental me ha gustado mucho y recomiendo verlo. Sin embargo, pienso que hay algunos eventos que quizás se han exagerado y el final es un poco abrupto. Igualmente, la voz de Naharin hace que estés atento a la pantalla y las imágenes de sus coreografías y sus clases son muy interesantes.

Advertisements

Dime

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s